• 26CZE
    Antyoksydanty – czym są i jaką pełnią rolę ?

    Antyoksydanty – czym są i jaką pełnią rolę ?

    Cześć, zapraszam Cię do przeczytania kolejnego artykułu z cyklu WITAMINY i MINERAŁY W tym artykule dowiesz się czym są antyoksydanty i jaki mają wpływ na organizm.

     

    Antyoksydanty zwane również przeciwutleniaczami to naturalnie występujące w przyrodzie związki chemiczne, których spożywanie przynosi  wiele korzyści dla organizmu.

     

    Jednym z najważniejszych zadań przeciwutleniaczy jest neutralizacja wolnych rodników. Czym są więc wolne rodniki ? To związki powstające w procesie metabolizmu tlenu w organizmie, również w procesach niefizjologicznych, np. podczas palenia papierosów. Namnażaniu tych związków sprzyjają procesy spalania między innymi smażenia potraw i grillowania. Wolne rodniki doprowadzają do uszkodzenia DNA zdrowych komórek, szybszego starzenia się oraz zwiększają prawdopodobieństwo powstawania nowotworów. Działanie antyoksydantów polega na krążeniu w organizmie i dobrowolnym oddawaniu wolnym rodnikom brakującego im elektronu. W wyniku tego antyoksydanty zamieniają się w neutralne cząsteczki i są wydalane z organizmu.

     

    Antyoksydanty opóźniają procesy starzenia się organizmu oraz korzystnie oddziałują na układ sercowo naczyniowy chroniąc go przed wystąpieniem nowotworów oraz cukrzycą.

     

    Spożywanie przeciwutleniaczy „odmładza” wygląd skóry i wpływa na poprawę cery.

    Dodatkowo antyoksydanty wspomagają odporność i obniżają ryzyko wystąpienia infekcji.

     

    Do najsilniejszych przeciwutleniaczy należą przede wszystkim witaminy A, C, E oraz związki nie odżywcze flawonoidy i karotenoidy.

     

    Karotenoidy znajdują się głównie w żółtych, pomarańczowych i zielonych warzywach oraz w  owocach. Najcenniejsze z nich to likopen, zeaksantyna i luteina. Głównym źródłem likopenu, który ma działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe, są pomidory (ale przetworzone, np. duszone, gotowane). Zeaksantyna i luteina zaś chronią plamkę żółtą (najważniejszy punkt na siatkówce oka) przed oksydacyjnym działaniem promieni słonecznych. Najbogatsze są w nie warzywa zielone, zwłaszcza jarmuż i szpinak.

     

    Flawonoidy zaś znajdują się w warzywach, owocach, roślinach strączkowych, orzechach, gorzkiej czekoladzie, a także w zielonej i czarnej herbacie, czerwonym winie, kakao (ale bez cukru), kawie. Mają głównie działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe. Korzystny wpływ flawonoidów na zdrowie widać zwłaszcza w krajach śródziemnomorskich, gdzie ich spożycie sięga 800-1000 mg dziennie.

     

    Natomiast bogatym źródłem witamin A, C oraz E są:

    – cytryna, papryka, dzika róża, czarna porzeczka, pomidory, truskawki, kapusta (witamina C)

    – masło, wątroba, tłuste ryby, tran, marchewka, dynia, szpinak (witamina A)

    – oleje roślinne tłoczone na zimno (słonecznikowy, sojowy, rzepakowy, kukurydziany), kiełki pszenicy, produkty pełnoziarniste, migdały, orzechy laskowe, jajka, mleko, warzywa zielone (witamina E)

     

    W celu przeciwdziałania niedoborom przeciwutleniaczy w diecie należy rozważyć ich suplementację. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat suplementów zapraszam do naszego sklepiku z suplementami Active Academy

     

    Źródła:

    1. Joanna Igielska-Kalwat, Joanna Gościańska, Izabela Nowak. Karotenoidy jako naturalne antyoksydanty. Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 418-428.
    2. Helena Puzanowska-Tarasiewicz , Ludmiła Kuźmicka, Mirosław Tarasiewicz. Antyoksydanty a reaktywne formy tlenu. BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIII, 2010, 1, str. 9–14.
    3. Czeczot H. Flawonoidy – naturalne antyoksydanty w naszej diecie. 2000.

    daniel

Odpowiedz

Cancel reply