• 12MAR
    Czy wiesz czym jest „Słoneczna” witamina?

    Czy wiesz czym jest „Słoneczna” witamina?

    WITAMINA D3 – „słoneczna” witamina

    Witamina D3 to grupa organicznych związków chemicznych rozpuszczalnych w tłuszczach, co oznacza, że chcąc by witamina ta została w pełni przyswojona przez organizm musi być dostarczona podczas posiłku zawierającego tłuszcze, oczywiście najlepiej te zdrowe. Idealnie sprawdzi się tutaj jajecznica na oleju kokosowym. Bardziej odważni popijają kapsułkę olejem lnianym

     

    Wyróżnia się dwie podstawowe formy witaminy D: witamina D2 (ergokalcyferol) i witamina D3 (cholekalcyferol).

     

    Synteza witaminy D3 odbywa się w skórze i w ok. 90 % za jej produkcję odpowiada promieniowanie UV, czyli promienie słońca. Dlatego w okresie jesienno-zimowym brak tej witaminy dotyczy praktycznie każdego z nas. Ogólnie klimat w którym żyjemy nie sprzyja produkcji tej witaminy na odpowiednim poziomie.

     

    Jej niedobory mogą prowadzić do:

    – krzywicy u dzieci i młodzieży

    – rozmiękczenia kości i osteoporozy u dorosłych oraz zniekształcenia sylwetki

    – nieodpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego

    – upośledzenia wchłaniania wapnia

    – zapalenia spojówek

    – stanów zapalnych skóry

    – osłabienia organizmu i spadku odporności

    – obniżenia nastroju i depresji

     

    Zalecaną dzienną dawkę witaminy D3 dla utrzymania zdrowia można uzyskać poprzez wystawienie na słońce 0,25 powierzchni ciała (ręce, twarz, ramiona) do napromienienia dawką 0,25 MED. Dawka 1 MED (minimalna dawka erytemalna) to efektywna dawka promieniowania UV powodująca wystąpienie rumienia na nieeksponowanej wcześniej skórze człowieka.

     

    W przypadku kiedy brakuje słońca, czyli w okresie jesienno-zimowym, aby utrzymać odpowiedni poziom tej witaminy koniecznie potrzebna jest ODPOWIEDNIA DIETA oraz SUPLEMENTACJA. Badania wykazały także, że w okresie letnim suplementacja witaminą D3 pomimo dużej ilości promieni słonecznych jest również wskazana, jako uzupełnienie puli syntezowanej w skórze.

     

    Produkty żywnościowe bogate w witaminę D3 to:

    – tran (łyżka stołowa ok. 1000 IU)

    – oleje rybne

    – ryby: łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki

    – wątróbka

    – jaja

    – ser żółty (zaledwie 20 IU/100g)

    – witamina D3 w postaci suplementów diety

     

    Stężenie witaminy D3 w surowicy powinno zawierać się w przedziale 30-80 ng/ml, przy czym u osób aktywnych fizycznie wartość ta powinna sięgać górnej granicy.

     

    DAWKOWANIE Witaminy D3 wg. badań:

    Suplementacja dla osób zdrowych jako uzupełnienie bezpiecznej syntezy skórnej:

    – przy wysokiej ekspozycji na słońce w okresie letnim (35 % powierzchni ciała minimum 90 min dziennie) wymagana jest suplementacja w okresie jesienno-zimowym na poziomie co najmniej 1300 IU/dzień dla utrzymania poziomu > 30 ng/ml w surowicy krwi

    – przy niskiej ekspozycji na słońce w okresie letnim (18 % powierzchni ciała minimum 20 min dziennie) wymagana jest suplementacja całoroczna na poziomie 2500 IU/dzień dla przeciętnego Kowalskiego, a dla osób aktywnych fizycznie nawet do 10 000 IU/dzień.

    – w praktyce optymalna, bezpieczna dawka to 4000 IU/dzień

     

    Czy można przedawkować witaminę D3 ?

    Odpowiedź brzmi tak, ponieważ zbyt wysokie dawki powodują jej odkładanie w organizmie. Toksyczne działanie dla organizmu ma miejsce przy dawkach > 30 000 IU/dzień przez 3 miesiące. W naszym klimacie nie musimy się jednak tego obawiać

     

    Mam nadzieję, że artykuł Ci się podobał Oczywiście witamina D3 jest dostępna w naszym klubowym sklepiku.

     

    Serdecznie zapraszamy !

     

    LITERATURA:

    1. Julita Biszczuk – Jakubowska, Aleksander Curyło. Słoneczne promieniowanie UV, a zdrowie człowieka. Ośrodek Aerologii. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Prace Instytutu Elektrotechniki. Zeszyt 244, 2010.
    2. Paweł Płudowski, Edyta Kryśkiewicz, Elżbieta Karczmarewicz. Zasady suplementacji i standardy oceny zaopatrzenia organizmu w witaminę D w świetle jej działania plejotropowego. Zakład Biochemii i Medycyny Doświadczalnej, Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Postępy Nauk Medycznych, t. XXV, nr 3, 2012.

    daniel

Odpowiedz

Cancel reply