• 10MAJ
    Dlaczego warto pić szejki proteinowe ?

    Dlaczego warto pić szejki proteinowe ?

    Dzisiejszy artykuł będzie dotyczył nowości jaka pojawiła się u nas w studio, a mianowicie szejki białkowe. Czym one właściwie są, co zawierają i czy warto je spożywać ? Jeśli jesteś ciekawa/y zapraszam do dalszej lektury ☺

    Zacznijmy od tego czym są koktajle białkowe. Są one przede wszystkim smaczną przekąską, drobnym posiłkiem, które dostarczają organizmowi pełnowartościowego białka, które jak wiadomo jest podstawowym budulcem mięśni. Bez odpowiedniej ilości białka w diecie nawet przy idealnie skomponowanym treningu nie ma możliwości osiągnięcia estetycznej, wyrzeźbionej, umięśnionej i jędrnej sylwetki.

    Zajmijmy się teraz składem szejków proteinowych. Podstawowym składnikiem jest oczywiście pełnowartościowe białko, które pozyskiwane jest głównie z odżywek białkowych, dzięki którym szejki tak pysznie smakują ☺ Źródłem białka jest również mleko, które jest ważnym składnikiem koktajlów.
    Bazowym składnikiem jest woda, w której rozpuszcza się białko. Dzięki temu zostaje ono szybko wchłonięte z układu pokarmowego i wykorzystane przez organizm. Dodatkowo woda pełni funkcję nawadniającą.

    Innymi składnikami występującymi w szejkach są węglowodany czyli cukry zawarte w mleku (laktoza) oraz w odżywce białkowej, a ich ilość uzależniona jest od rodzaju odżywki. Przykładowo w 100 g koncentratu białka zawarte jest ok. 6 g węglowodanów w tym ok. 3 g cukrów prostych. Oprócz makroelementów takich jak białko i węglowodany szejki proteinowe zawierają także niewielką ilość tłuszczy zawartych głownie w mleku, ale też w odżywce białkowej (ok. 5 g/100g koncentratu).
    Finalnie w szejku wielkości 800 ml ilość makroskładników to: białko – 38g, węglowodany – 3g, tłuszcze – 1,7g.

    Ok, teraz czas na odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu czyli dlaczego warto pić szejki proteinowe i kiedy ich spożywanie sprawdzi się najlepiej. Intensywny trening, zwłaszcza siłowy doprowadza do uszkodzenia białek mięśniowych w wyniku, którego powstają mikrourazy. W tym momencie konieczne jest dostarczenie porcji białka, dzięki któremu organizm od razu zacznie odbudowę białek mięśniowych. Szejki proteinowe świetnie więc sprawdzają się po treningu, by organizm rozpoczął szybko procesy regeneracyjne. Dodatkowo koktajle te stanowią dobre uzupełnienie białka w diecie, zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie, u których zapotrzebowanie na białko jest zwiększone.

    A czy przed treningiem wypicie szejka to dobry pomysł ? Tak, ponieważ dostarczone białko „zabazpieczy’ białka mięśniowe przed nadmiernym rozpadem podczas treningu. Ponadto koktajl jest lekkostrawny, więc nie obciąża żołądka. Planując spożycie szejka trzeba to zrobić ok. 30-40 min przed treningiem. Z doświadczenia jednak wiem, że lepszą opcją przed treningiem jest zabezpieczenie białek mięśniowych dzięki BCAA, natomiast wypicie szejka proteinowego jest świetną opcją po treningu ☺

    Zapraszamy do wypróbowania pysznych szejków u nas w studio. Na pewno znajdziesz swój ulubiony smak (polecam kokos) ☺

    Pozdrawiam ☺

    Literatura:
    1. Belissiomo. N., Desantadina M., Pencharz P., Berall G., Thomas S., Anderson G. A comparison of short-term appetite and energy intakes in normal weight and obese boys following glucose and whey-protein drinks. International Journal of Obesity volume 32. 2008.
    daniel

Odpowiedz

Cancel reply