Jak brak snu wpływa na kondycję psychiczną? - Active Academy Giebułtów

Zyskaj świetną formę, naucz się jak prawidłowo wykonywać codzienne czynności nie narażając się na kontuzje, pozbądź się bólu stawów, osiągaj spektakularne wyniki treningowe. To wszystko i wiele więcej znajdziesz w naszym centrum treningowym w Zakliczynie. Zapraszamy!

Wybierz Klub

Jak brak snu wpływa na kondycję psychiczną?

Jak brak snu wpływa na kondycję psychiczną?

Dobry sen jest tak samo ważny jak aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie. Zgodnie z wytycznymi „The National Sleep Foundation” osoby dorosłe powinny spać około 7-9 godzin dziennie. Musi być to sen ciągły i możliwie niezakłócony.

Niestety, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Columbia University’s Mailman School of Public Health, brak wystarczającej ilości snu doskwiera co drugiej dorosłej osobie. Brakiem snu można określić zarówno niewystarczający czas snu w ciągu doby, jak i jego niezadowalającą jakość. 

Naukowcy alarmują, że skutki niewysypiania się mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia, a nawet życia!

Badania deprywacji snu wielokrotnie wskazują na negatywny wpływ na kondycję zarówno fizyczną jak i psychiczną.

Skutki niedoboru snu na kondycję psychiczną:
  • Zaburzenia koncentracji, co może być dla nas bardzo niebezpieczne np. na drodze prowadząc samochód jeśli nie będziemy w stanie się skoncentrować wzrasta ryzyko wypadku
  • Trudność z łączeniem ze sobą faktów i wyciąganiem wniosków 
  • Pogorszenie pamięci i demencja – powodem jest brak możliwości pozbycia się toksycznych metabolitów wytwarzanych w mózgu podczas dnia, które usuwane są podczas snu. Zmniejsza się zarówno pamięć krótkotrwała, jak i wydajność pamięci roboczej. Sen odgrywa bowiem kluczową rolę w stabilizacji i integracji pamięci.
  • Problemy z podejmowaniem decyzji – jeśli jesteśmy niewyspani każda nawet najmniejsza decyzja staje się dla nas trudna i mamy problem z jej podjęciem, co więcej decyzje, które podejmujemy będąc wyspanymi są trafne i bardziej racjonalne.
  • Pogorszenie samopoczucia, zwłaszcza uczucie zmęczenia, utrata wigoru, i dezorientacja
  • Niechęć – brak snu sprawia, że jesteśmy znużeni, wykonywane czynności nie sprawiają nam tyle radości co zwykle, przez co stajemy się zdemotywowani. 
  • Drażliwość i agresywne reagowanie – osoby, które się nie wysypiają częściej się denerwują, nawet małe drobiazgi potrafią wyprowadzić je z równowagi. Agresywne reagowanie wpływa na pogorszenie stosunków z innymi.
  • Zaburzenia percepcyjne i poznawcze – brak snu pogarsza „przepustowość” poznawczą przez zachodzące deficyty w korze przedczołowej mózgu. 
  • Zaburzenia psychiczne takie jak: stany lękowe, nerwica czy depresja. Brak snu przyczynia się do niepowodzeń w przystosowaniu się do niepewności i zmieniających się okoliczności.
  • Wzrost stresu i narażenie na rozwój chorób powiązanych z narażeniem na stres. Jeśli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki snu podczas, którego zachodzi regeneracja staje się on bardziej podatny na stres. Rozwiązywanie problemów staje się trudniejsze, nadmiar obowiązków nas przytłacza i nie radzimy sobie z codziennymi wyzwaniami.  

 

Błędne koło kręci się w następujący sposób: Nie dbamy o sen, więc zaczynamy gorzej funkcjonować – poznawczo, emocjonalnie i energetycznie. Funkcjonując gorzej, zmniejszamy swoją odporność na stres. Stres, który odczuwamy, nie pozwala nam zasnąć, a nasilony stres prowadzi do bezsenności lub wczesnego wybudzania się. Zaburzenia snu powodują, że jest go coraz mniej i tak błędne koło kręci się w najlepsze…

 

Czy kupiłbyś lek, który spowoduje poprawę Twojego samopoczucia i pamięci oraz pomoże Ci lepiej radzić sobie z problemami?

Jeśli odpowiedziałeś tak, to uważnie to przeczytaj: Nie musisz nic płacić, bo tym lekiem jest właśnie SEN! Zadbaj o zdrowy sen a jakość Twojego życia niewątpliwie ulegnie poprawie. Pamiętaj, że sen to najlepsza regeneracja dla Twojego ciała i duszy.

 „Sen jest najlepszym balsamem dla duszy” – William Shakespeare

Autor: Justyna Rynduch